MITEN ONNISTUA MAHDOLLISIMMAN HYVIN ASIAKASTAPAAMISESSA?
22.01.2020
Myyntityö vaatii hyviä sosiaalisia taitoja sekä paljon tilannetajua. Mutta kuinka onnistua mahdollisimman hyvin tärkeässä asiakastapaamisessa?

Myyntityö vaatii hyviä sosiaalisia taitoja sekä paljon tilannetajua. Mutta kuinka onnistua mahdollisimman hyvin tärkeässä asiakastapaamisessa? Tässä parhaat vinkkini, joiden avulla onnistut todennäköisesti
paremmin.

Ensimmäinen asia on kattavan pohjatyön tekeminen. Sitähän sanotaan, että hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty. Eli selvitä puhelimessa jo ennen varsinaista tapaamista asiakkaan tarpeet, motiivi, tilanne ja aikataulu. Kun pohjatyöt on tehty hyvin, näytät asiakkaan silmissä rautaisen kovalta ammattilaiselta.

Kun tapaamiseen on sovittu aika, ole ajoissa! Näin vaikutat täsmälliseltä ja pidät lupauksesi. Jos menet asiakkaan kotona käymään, älä seiso ihan ulko-oven edessä, vaan ota askel tai pari taaksepäin. Odota että asiakas pyytää sinua peremmälle, ja kättele vasta kynnyksen jälkeen. Osa vanhemmista ihmisistä nimittäin ajattelee, että kynnyksen yli kätteleminen tuo huonoa onnea.

Esittele itsesi ja edustamasi yritys lyhyesti. Katso asiakasta silmiin. Silmiin katsominen viestii siitä, että olet luotettava ja rehellinen, eikä sinulla ole mitään salattavaa. Kehu mieluummin yritystä tai tuotetta kuin itseäsi, ettet vaikuta ylimieliseltä ja kerskailevalta. Tärkeimpänä, pyri puhumaan itse vähän ja anna asiakkaan kertoa tarpeistaan. Kuuntele mitä asiakkaalla on sanottavaa ja esitä hänelle kysymyksiä. Voit tehdä myös muistiinpanoja, jolloin vaikutat aidosti kiinnostuneelta. Pyri ratkaisemaan asiakkaan ongelma tarjoamalla hänelle sopivaa ratkaisua.

Hinnoittele palvelusi selkeästi; mitä vähemmän asiakkaalle on jäänyt kysymyksiä, sitä todennäköisemmin hän ostaa tuotteesi/palvelusi. Tunnustele, pystyykö asiakas tekemään ostopäätöksen heti, vai onko
parempi palata asiaan myöhemmin. Liika prässääminen ei ole hyvä, sillä osa ihmisistä tarvitsee enemmän aikaa harkita. Painostamalla voit myös laukaista asiakkaassa vastareaktion, jolloin hän ei ainakaan halua ostaa sinulta mitään. Jos asia jää auki, soita asiakkaalle täsmälleen silloin, kun olette sopineet.

Kun tuote, brändi ja myyjä ovat huippuluokkaa sekä tuote on hinnoiteltu oikein, onnistut varmasti.